Pannenkoekfoto's

Maandag ben ik weer eens even bij 'mijn' fotowinkel wezen babbelen. Ik vroeg me af of een systeemcamera iets voor mij zou zijn. Niet dat ik daarvoor het geld heb, maar ik was gewoon benieuwd. Systeemcamera's zijn spiegelreflexcamera's zonder spiegel. Anderen noemen het compactcamera's met verwisselbare lenzen.

Ze zitten daar een beetje tussenin. Freddie legde me enthousiast uit wat er allemaal te koop is, en wat handig en onhandig is.
Het is een nieuwe markt, dus de camerafabrikanten storten zich er allemaal op, elk met hun eigen slimmigheidjes. Pentax, Samsung, Nikon, Canon, Olympus en Sony: keus genoeg.

Voor mij is het dus niets. Ik blijf lekker met mijn Pentax K-5 fotograferen.
Maar Freddie liet me wel een zogenaamde pancake lens zien: een f 2.8-lens met een vast brandpuntsafstand (in dit geval 40 mm). De lens is nog geen twee centimeter dik en daardoor krijg je een veel kleinere camera dan met een zoomlens. Handig voor onderweg.

Als compensatie voor het verlies van het zoombereik haalde hij een Sony QX-10 uit de kast: een cameraatje zonder zoeker. Je klikt het aan je mobiel en vervolgens is je mobiel de zoeker en het bedieningspaneel. De camera en de mobiel communiceren met elkaar via NFC (zo'n chip die in betaalkaarten en de OV-chipkaart zit) of WiFi. De camera is relatief goedkoop (geen zoeker en geen knoppen) en klein. Met een 10x zoomlensje kun je toch aardige foto's maken.

Hij vond dat wel een mooie combinatie voor mij. Hij wel, mijn portemonnee nog niet :-(
Maar: het is wel erg handig voor als ik er met de fiets op uit trek. De fototas kan stukken kleiner worden. Voor het échte werk houd ik natuurlijk mijn mooie spullen.

Weer wat om over te dromen.....

Freddie was zo aardig om me de pancake lens een paar dagen mee te geven om te proberen. Vandaag heb ik daar in Hoogeveen wat foto's mee gemaakt. Zie het fotoalbum.


Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode