Welke of die?

Steeds vaker zie ik teksten waarin in het woord 'welke' is gebruikt in plaats van 'die'.

Volgens de website www.onzetaal.nl is 'welke' weliswaar correct, maar gaat de voorkeur uit naar 'die'.

Citaat:

Wat is beter: 'de woonkamer, welke voorzien is van een laminaatvloer' of 'de woonkamer, die voorzien is van een laminaatvloer'?

Die is beter. Welke aan het begin van een bijvoeglijke bijzin is als het naar een de-woord verwijst grammaticaal juist, maar maakt een stijve en stroeve indruk. Gebruik daarom bij voorkeur het betrekkelijk voornaamwoord die.


Waarom schrijven mensen toch zo vaak iets anders op dan wat ze zouden zeggen? Ik hoor nooit iemand zéggen: "de afwasborstel welke op het aanrecht ligt". Waarom schríjven ze het dan wel?
Je ziet het op websites, in folders en in artikelen. Ik heb daarbij de indruk heb dat het gebruik van dit soort woorden (bijvoorbeeld 'tevens' in plaats van 'ook') omgekeerd evenredig is met het opleidingsniveau van de schrijver. Het lijkt erop dat mensen die zich onzeker voelen over hun talenkennis, eerder geneigd zijn tot formeel taalgebruik. Let wel: dit is mijn persoonlijke mening, ik weet niet of deze conclusie ooit op basis van wetenschappelijk onderzoek is getrokken.

Begrijp me goed: ik ben niet voor popiejopietaal, maar ik ben wel wars van moeilijke woorden.

Als je wél van moeilijke woorden en ingewikkelde zinsconstructies houdt, moet je eens een paar statuten van stichtingen of verenigingen lezen. Dan word je helemaal blij :-)

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode