Zoetermeer gaat digitaal, maar dan ook helemaal...

Mijn schoonmoeder logeert weer bij ons. Ze zit altijd vol verhalen. De meeste komen niet in aanmerking voor plaatsing op mijn blog, maar voor dit verhaal maak ik een uitzondering.

Mijn schoonmoeder is 86. Ze woont in Zoetermeer en ze heeft een autootje waarmee ze in Zoetermeer boodschappen doet.

Hoewel ze graag spelletjes doet op haar oude PC (Freecel, patience en zo), heeft - en wil - ze geen internet. We hebben het ooit eens geprobeerd, maar ze vindt dat het aan haar niet is besteed. En dat mag.

Omdat mijn schoonmoeder slecht ter been is, heeft ze van de gemeente een invalidenkaart gekregen (nou ja, gekregen: hij kost € 114). Die is tot 1 januari geldig. Vanaf 2 januari 2014 kan ze de nieuwe kaart halen. Dat stond in de brief die ze daarover had gekregen. Ze moest wel eerst een afspraak maken.

Vorige week wilde ze dat regelen. Ze had het telefoonnummer van de gemeente en belde dat.
Vervolgens luisterde ze alle negen(!) menukeuzes af die de computer dan presenteert en koos de voor haar meest logische optie.

De man die haar daarna te woord stond, had daar een heel ander idee over en gaf haar een uitbrander dat ze verkeerd had gekozen. Mijn schoonmoeder is niet bepaald op haar mondje gevallen en legde hem uit dat het voor een 86-jarige niet écht makkelijk is om uit die hele lijst van mogelijkheden de juiste keuze te kiezen. Gelukkig had hij nog wel het fatsoen om haar door te verbinden met iemand die haar wél zou kunnen helpen.

Ze kreeg nu een aardige dame aan de lijn aan wie zij dus vertelde dat ze een afspraak wilde maken om de nieuwe invalidenkaart op te halen.
De dame antwoordde dat dit niet telefonisch kon en dat dit via internet moest gebeuren. Mijn schoonmoeder antwoordde dat zij geen internet heeft. De dame opperde daarop dat ze misschien dan even bij de buren aan kon gaan om het daar te doen. Dat was voor mijn schoonmoeder geen optie.

Daarop zei de dame dat ze dan maar op 2 januari naar het gemeentehuis moest komen om daar een afspraak te maken. Mijn schoonmoeder vroeg toen hoe zij, als haar kaart verlopen was, dan op 2 januari moest parkeren? De dame zei dat ze dan maar een parkeerkaartje moest kopen...
Mijn schoonmoeder antwoordde dat ze al € 114 voor de kaart had betaald en dat ze dit toch wel wat vreemd vond. De dame had verder geen ideeën meer, waarop mijn schoonmoeder haar bedankte voor haar tijd en voor het meedenken en haar een prettige dag wenste.

Uiteraard heb ik die afspraak nu voor haar gemaakt. Gelukkig hoefde ik dt niet met een DigiD te doen, hoewel ze dat liever wel hadden....

Fijn dat de wereld digitaal gaat, maar dat juist de gemeente mensen zonder internet op deze manier behandelt, vind ik geen stijl!


Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode