Foto's bewerken voor Wim

Mijn goede vriend Wim heeft zelf nog foto's ontwikkeld en afgedrukt in de donkere kamer. Veel jongeren zullen geen flauw idee hebben wat er vroeger bij kwam kijken om de wereld op cellulose te vereeuwigen.
Wim kan je daar alles over vertellen.

Wim is natuurkundeleraar geweest en is dus bepaald niet dom, maar de digitale snelweg gaat voor hem een beetje te snel.

Regelmatig wip ik even binnen bij hem en zijn lieve vrouw, en vaak komt het onderwerp op fotograferen
(uiteraard) en het gemak van de digitale fotografie. Wim is nog steeds actief lid van de regionale fotoclub en presteert meer met zijn camera's dan menig ander. Hij is en blijft een ontdekker en áls hij eenmaal snapt hoe het op de computer werkt, stijgt hij meteen weer tot grote hoogtes.

Waarom ik dit allemaal schrijf? Omdat Wim het archetype is van de door de wol geverfde analoge fotograaf die de snelle ontwikkelingen slechts met grote moeite kan, maar wel wíl, volgen.

Wim was helemaal blij met Picasa, het gratis fotobeheer- en bewerkprogramma van Google. Op een gegeven moment kon je (en hij) zelfs foto's voorzien van teksten. Van zijn hand kwamen prachtige wenskaarten op basis van zijn foto's, voorzien van stimulerende opschriften.

En toen besloot Google om die extra functie uit Picasa te slopen. Waar ik hiernaast het vraagteken heb gezet, zat vroeger een knop om die leuke dingen met foto's te doen.
Hij was gewoon verdwenen!

Onthutst deed Wim mij daar kond van. Wat nu te doen?


Ik wees Wim op het bestaan van Google+, waarin je tegenwoordig ook heel verdienstelijk foto's kunt bewerken. Maar ook daar zat die extra functie niet in. Wij werden er beiden ietwat depri van.

Tot vandaag, Wim! Ik heb een oplossing voor je: Pixlr Express is het helemaal voor jou en alle anderen die wel wíllen, maar niet weten hoe.

Pixlr Express is een website waarop je de foto's kunt bewerken en daarna weer gewoon op je PC kunt opslaan.

Je kunt je foto's gewoon in Picasa opslaan. Als je hem wilt bewerken, ga je naar de site van Pixlr Express (pixlr.com/express). Je haalt de foto op van de PC en je doet er mee wat je wilt. Daarna sla je de foto weer op, al of niet met een andere naam, en klaar is Wim!

Ik heb hier een voorbeeld van wat leuke functies. Boven het origineel, onder de bewerkte versie. Veel plezier, Wim!

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode