Staar

Ik had het al een beetje aan zien komen: vooral in het donker werd het allemaal wat vager.

Toen ik de auto maandag naar de dokter bracht voor de APK, kreeg ik al snel een telefoontje: "uw auto heeft staar".

De remedie was een nieuw hoornvlies, oftewel nieuwe lamphuizen.
Het zit namelijk zo: deze lamphuizen (units in het Engels) worden tegenwoordig van kunststof gemaakt en niet meer van glas. En in de loop van de jaren hebben die lamphuizen heel wat te verduren aan stof, zand, vuile regen en zout. Daardoor wordt het plastic troebel en gaan de lichtbundels niet netjes meer rechtuit naar voren, maar verstrooit het troebele plastic het licht alle kanten op.

Een soort omgekeerde staar, dus.
De remedie: nieuwe lamphuizen. Aftermarket wel te verstaan. Aftermarket-producten zijn producten die als het ware achter de officiële markt aanlopen. Zij zijn aanzienlijk goedkoper dan de originele merkproducten doordat ze bijvoorbeeld in China worden gemaakt. Er is een goede markt voor, want auto's (in dit geval) gaan steeds langer mee en hebben dus steeds meer behoefte aan vervangende onderdelen.

En zo kreeg ik vanochtend onze auto terug met nieuwe ogen. Prachtig! Niet alleen de uitstraling van binnenuit is weer perfect. Ook van buiten ziet hij er weer patent uit.
En dank zij de aftermarket hoefde ik niet zo heel erg diep in de buidel te tasten.

Zo wassie eerst:



En zo issie nu:

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode