Voor de bakker

Zoals de meeste lezers inmiddels weten, heeft Monique nog steeds haar klikgebit niet. Het is in de maak: afgelopen donderdag is de wassen pasvorm goed bevonden en op 27 februari krijgt ze dan eindelijk haar 'echte' tanden.

Tot die tijd kan ze nauwelijks harde dingen eten. Ze moet van alles missen. Een van die dingen is de tompoes, die twee lagen bladerdeeg met daartussen die heerlijke gele banketbakkersroom. Haar bekkie kan die boven- en onderkant nog niet verwerken.

Toch wilde ik haar voor Valentijnsdag graag met een tompoes verwennen. Dus toog ik naar Dick Bosman, de beste bakker van Drenthe, die toevallig in Noordscheschut, een dorp verderop, zijn winkel heeft, om te zien of hij misschien een alternatieve tompoes kon maken. Toen hij me vroeg waaraan ik dan dacht, suggereerde ik hem om een moorkop met banketbakkersroom te vullen in plaats van met slagroom, en om bovenop dan dat roze spul te doen.

Dat leek hem wel wat. Als ik na een uur of twee terug kwam, had hij wel wat gemaakt, zei hij.
Dus doodde ik de tijd door samen met Google Maps heel Hoogeveen door te fietsen op zoek naar fresia's, waar Monique ook zo gek op is.

Na twee uur kwam ik weer bij de bakker. En kijk eens wat hij gemaakt had: twee heerlijke tompoes-soezen. Hij had zijn fantasie er op los gelaten en had twee prachtige kunstwerkjes gefabriceerd.

Die gingen gladjes naar binnen! Het was helemaal voor de bakker, Dick! Dank je wel!



Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode