De Windows XP-ondersteuning stopt. Wat nu?

Er zijn nog heel veel PC's waar Windows XP op staat. De ondersteuning daarvoor stopt in april. Dat betekent niet dat de PC er ineens mee stopt. Hij blijft gewoon werken. Alleen wordt de kans dat er een virus of ander vervelend programma op komt te staan met de dag groter.

Paniek? Nee hoor! Je hoeft niet meteen een nieuwe computer te kopen.

Op de site guidingtech.com verscheen vandaag een artikel over dit onderwerp. Ik geef het hier in het Nederlands sterk verkort weer, aangevuld met mijn persoonlijke tips en adviezen.


Tip 1: stop met het gebruik van Internet Explorer. De kans dat hier na april nog lekken in gevonden worden is vrij groot. En meneer Microsoft repareert ze dan niet meer.

Mijn advies: stap over op Google Chrome of Firefox. Die zijn gratis, goed, snel en veilig.


Tip 2: neem (koop) een goede virusscanner.

Mijn advies: koop de Eset NOD32 virusscanner. Die is ook verkrijgbaar voor mobieltjes en tablets.


Tip 3: als je bang bent dat het tóch fout gaat met Windows XP, stap dan over naar Linux, bijvoorbeeld Ubuntu. Ubuntu heeft een schat aan goede gratis programma's en werkt bijna net zoals Windows, alleen veel sneller. Omdat Ubuntu geen virus kan krijgen, heb je geen virusscanner nodig. (schadelijke mailtjes hebben vaak ook geen effect, want die werken alleen op Windows).
Fishing (nepmailtjes van banken en zo) blijft altijd een risico, want fishing mailtjes zijn uit op persoonlijke gegevens, en die geef je zelf als je niet oppast.

Mijn advies: doe dit alleen als je geen specifieke Windowsprogramma's gebruikt.


Mijn persoonlijke eindadvies:


  1. Neem een gratis account bij Google (gmail) en maak je mail, documenten, spreadsheets, presentaties en wat al niet meer in de webbrowser Chrome veilig op het internet bij Google. Je hebt dan nooit last van virussen. Je kunt in Google ook je contacten uit Outlook importeren en de Microsoft Office documenten (Word en zo) opslaan en bewerken.
  2. Kleedt de Windows-XP computer zo veel mogelijk uit: verwijder alle programma's die je niet echt nodig hebt. Ook (vooral) de gratis programma's om Windows op te schonen en sneller te maken. Die zijn bij voorbaat verdacht.
  3. Als de PC erg traag is geworden, stap dan over naar Ubuntu en neem dat gratis account uit nummer 1.


Wil je ondersteuning en woon je bij mij in de buurt? Neem contact met me op voor een afspraak, dan kijken we samen wat de beste oplossing is en hoe we dat gaan aanpakken.

Noot: in plaats van een account bij Google kun je ook een account bij Microsoft of Yahoo nemen. Daarbij kan ik je helaas niet ondersteunen.

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode