Een waterscheiding betekent regen

Gisteren, toen ik bij Gerommeke op onze donderdagse frituurmaaltijd stond te wachten, regende het gestaag.
Op een gegeven moment kwam er een oudere man bij ons staan. Hij had ook wat besteld.
Uitkijkend over het kanaal, zei hij "er is een waterscheiding, dat betekent voorlopig regen".

Uiteraard was mijn nieuwsgierigheid gewekt: ik keek naar het water in het kanaal. Interessant: het leek net alsof er twee soorten water in het kanaal zaten: glad en ruw. Aangezien er nauwelijks wind stond, en de scheiding keurig met de bochten meeging, was hier geen sprake van wind en luwte.
Het heeft ook niets met de bomen aan de oever te maken: het gladde water lag soms onder de bomen, en soms niet.
Misschien kwam het door de stroming in het kanaal? De man wist het niet. Hij wist alleen dat het zou blijven regenen.

Ik heb er tot nu toe geen verklaring voor, maar de man had wel gelijk: het regent nog steeds.

De enige verklaring die ik kan bedenken, is dat dit alleen gebeurt (maar ik weet nog niet waardoor) als er heel weinig wind staat. Dat is meestal als we precies onder het centrum van een depressie (vaak regen) of hogedrukgebied (vaak mooi weer) zitten. En weinig wind betekent weinig verandering. Dus áls het regent, blijft dat voorlopig nog een tijdje zo.

Met mooi weer vallen er geen druppels uit de lucht en is de waterscheiding (als hij er dan ook zou zijn) niet of nauwelijks te zien. Bij regen valt hij echter wel op.

Zo zie je maar weer: zelfs het halen van een nasischijf en loempia kan tot onverwachte vragen leiden.


Dichtbij ligt het ruwe water rechts, verderop links.

Hier kun je mooi het verschil zien.
Hoe het komt? Geen idee.

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode