Leven in de tuin

Even een berichtje om te laten merken dat ik nog besta.

Vanochtend heb ik toch maar even gedaan wat ik liever niet doe: een foto maken van een nest met jonge vogels.
Maar ik was zo benieuwd hoeveel roodborstjongen er in 'ons' nest zitten, dat ik toch even dichterbij kwam.


Zie je ze zitten? Ik tel er drie. Misschien zijn er meer, want roodborsten lege meestal vijf of zes eitjes. Maar ik ga niet nóg een keer kijken.

Met de trieste geschiedenis van de boerenzwaluwen een paar jaar geleden in het achterhoofd (de jongen bezweken door de hitte die door het dunne dakje heen straalde) heb ik nu een dikke plaat tempex op het dak gelegd in de hoop dat het hoekje wat koeler blijft. Met de mooie weersverwachting voor de komende week is dat hard nodig, denk ik.

Verder zijn de huiszwaluwen weer aan het bouwen. De nesten zijn gedurende de winter bijna helemaal afgebrokkeld. Op de overgebleven randjes bouwen ze nu een nieuw onderkomen.

De mussen zijn ook druk in de weer. Ze hebben een paar jaar geleden ontdekt dat er talloze waterjuffer- en libellelarven uit de vijver omhoog komen om hun leven als vliegend insect voort te zetten. De mussen stropen nu regelmatig de oevers en rietstengels af, waardoor er maar zelden zo'n beestje het luchtruim kiest.
Tja: da's de natuur: eten of gegeten worden. Oftewel: de continue transformatie van energie...



Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode