Stekelig sluipen

Eergisteren liep ik in de tuin van de bloeiende struiken te genieten.
Naast de bloeiende liguster staat een peen te bloeien. Zijn zaadje had tussen het wintervoer voor de vogels gezeten en heeft kans gezien om wortel te schieten.

Terwijl ik de talloze vliegen en vliegjes op deze struiken stond te bewonderen, streek er een heel grote vlieg neer. Ik dacht eerst dat het een hommel was, zo groot was hij.
Ik maakt er wat foto's van en kwam er pas vanmiddag met de hulp van buurman Freddy achter dat het een
Tachina grossa was. In zijn boekje heet het beestje grote parasietvlieg, maar onder die naam vond ik hem nergens. Pas toen ik op de wetenschappelijke naam ging zoeken, kwam ik erachter dat hij tegenwoordig Stekelsluipvlieg heet. Volgens de mensen die het weten kunnen, is hij me een lengte van 15 tot 19 mm een van de grootste vliegensoorten. Vandaar dat ik hem eerst voor een hommel aanzag...

Het is een prachtig beest met mooie kleuren. Je herkent hem aan zijn goudgele kop met bruine ogen, zijn gitzwarte, met stekelige haren bedekte lijf en de gele vlekken in de vleugels.

Zij legt haar eitjes het liefst in harige rupsen, onder andere die van de veelvraat

Dit is de stekelige sluipvlieg



Dit is de rups van de veelvraat


Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode