Link in nieuwe tab openen

Er zijn twee soorten links op internet: interne links en externe links.

  1. Interne links brengen je naar aan andere plek op dezelfde website.
  2. Externe links brengen je naar aan andere website of openen een document.
Er zijn twee manieren om bij een link te komen:
  1. De link opent in het tabblad waarin je nu zit.
  2. De link opent in een nieuw tabblad.
Meestal is het zo dan een interne link in hetzelfde tabblad opent. Logisch, want je blijft op die website rondkijken.

Bij een externe link weet  je van te voren niet waar hij opent. Dat ligt er namelijk aan wat de maker van die link heeft ingesteld.

Ikzelf vind het prettig dat externe links in een nieuw tabblad openen. Immers: je maakt een uitstapje naar een andere site en wilt waarschijnlijk daarna weer verder gaan op de site waar je begonnen was.
  • Als die externe link in hetzelfde tabblad opent, moet je terugbladeren (met de Backspace-toets of het pijltje naar links) tot je weer op de oorspronkelijke site bent. Erg lastig.
  • Als die externe link daarentegen in een nieuw tabblad opent, hoef je, als je daar klaar bent, alleen maar dat tabblad te sluiten (met Ctrl-w of met het kruisje in het tabblad) en ben je weer terug op de oorspronkelijke site.
Omdat ik niet van tevoren weet waar zo'n externe link opent, ga ik nogal eens de mist in als ik het tabblad van de externe link sluit: als de link in hetzelfde tabblad opende als waar ik begon, ben ik mijn oorspronkelijke site kwijt.

Om dit te voorkomen kun je twee dingen doen:
  1. Houd als je op een externe link klikt, de Ctrl-toets ingedrukt. Ctrl-klik zorgt er namelijk voor dat de link in een nieuw tabblad opent, ongeacht hoe de maker ervan dat had ingesteld.
  2. Installeer de gratis extensie Open External Links in New Tab, die dat automatisch voor je doet.

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode