Beter advies bij de detailhandel? Lang niet altijd!

Je hoort het vaak zeggen: ik ga wel gewoon naar een winkel. Daar krijg ik tenminste goed advies en dat is me wel wat extra waard.

Nou, dat is lang niet overal zo. Ik heb niet van heel veel dingen verstand, maar ik vind dat ik wel het een en ander weet over computers en over fotograferen. Alleen al die onderwerpen geven mij regelmatig reden tot hevig wenkbrauw fronsen als ik de verhalen van anderen hoor en mijn eigen ervaring opdoe.

Zo zijn er nog bitter weinig mensen in computerwinkels (Dixons, Mediamarkt, BCC, Vobis en noem maar op) die weten wat een Chromebook wel en niet kan. Het komt nog veel te vaak voor dat klanten te horen krijgen dat je daarmee alleen kunt werken als je een internetverbinding hebt, en alleen met Google-software. Dat mag dan drie jaar geleden het geval zijn geweest, nu is dat beslist anders.

Mijn mening is dat 70 tot 80 procent van de mensen die nu nog een PC of laptop met Windows, een iPad of Mac(book) kopen, zonder enig probleem met een Chromebook de deur uit hadden kunnen wandelen, en dus 200 tot 700 Euro te veel uitgegeven hebben. Het enige dat ze misschien nodig hebben is wat begeleiding om ze op weg te helpen met de overgang naar een andere manier van werken (zoals overstappen van Outlook naar Gmail, Hotmail of Yahoo).

En dan fotocamera's.
Voor de hobbyist, ook voor de serieuzere, zijn spiegelreflexcamera's zóóó tweeduizendweinig....

Ook de opvolger ervan, de systeemcamera (een spiegelreflex zonder spiegel, dus met een elektronische zoeker, maar wel met verwisselbare lenzen) is volgens mij geen lang leven beschoren.

De compactcamera's doen tegenwoordig nauwelijks meer onder voor deze (letterlijk en figuurlijk) zware jongens, en hun objectieven ook niet.

De zogenaamde bridgecamera's als de Panasonic Lumix DMC-FZ1000, Canon Powershot SX30 IS, Samsung WB5000 en de Fujifilm Finepix HS10 bieden je vrijwel dezelfde kwaliteit aan foto's, ondanks de vaak kleinere sensor.
De argumenten die verkopers aandragen om een camera met een grotere sensor te kopen, stammen uit 2010 en eerder. De verschillen zijn voor een geoefend fotograaf al nauwelijks te zien, en eigenlijk pas op afdrukken van A2 en groter, dus voor de 'gewone man' al helemaal niet. Ja: misschien als je de foto's naast elkaar legt. Maar wie heeft er twee camera's om dat te doen?

Je ziet zelfs steeds meer professionele fotografen overstappen op een bridgecamera. Als zíj dat al doen, dan moet het voor een amateurtje toch helemaal geen probleem zijn om met een grote boog om de DLSR en systeemcamera heen te lopen?

Een paar argumenten:
  • Omdat de sensor kleiner is (met niet noodzakelijk minder pixels, overigens ook zo'n onzinargument), heb je bij gelijke brandpuntsafstand als een spiegelreflex of systeemcamera meer telebereik. Een 400 mm-toeter op een Canon is nu ineens maar 18 cm kort! En met vrijwel hetzelfde resultaat!
  • Geen lenzen meer wisselen: de vaste lens op de camera heeft vaak een groot bereik (bij mij bijvoorbeeld van (omgerekend) 24 tot 400 mm. Ruim voldoende voor wat ik doe of denk te gaan doen. Wil je nóg meer groothoek: de meeste camera's hebben een panoramastand waarmee je moeiteloos foto's met een bereik van 180 graden of meer kunt maken.
  • Door de vaste lens is er geen risico op stof in de camera.
  • Veel minder gewicht en volume: in plaats van een camera met drie of meer lenzen in een grote tas, heb je nu genoeg aan één apparaat in een klein tasje.
  • Hij is een stuk lichter en kan daardoor toe met een lichter statief.
  • Ze hebben vaak prima filmkwaliteit. De mijne kan bijvoorbeeld K4 aan, met de mogelijkheid om hieruit 8 MP-foto's te isoleren. Ideaal voor het fotograferen van snel bewegende objecten.
Ik kan me echt kwaad maken als een van de leden van onze fotoclub weer eens vertelt dat hij ergens een verkoper tegen het lijf liep die zijn uiterste best deed om hem van de compact- of bridgecamera's weg te lokken.

Dus: gebruik het internet: zoek en lees op zoveel mogelijk sites en forums. Praat met mensen en vraag naar hun ervaringen. Ga goed geïnformeerd naar de winkel en laat je niets aan- of afpraten. Of bestel gewoon via internet

Succes!









Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode