Hoog water in Drenthe

Gisteren ben ik nadat de regen eindelijk weggetrokken was, nog snel even naar buiten gegaan.
Bij het Oude diep was daar zo veel te zien dat ik daar wat foto's heb gemaakt.
Het water in het gewoonlijk kleine stroompje stond tot aan de rand van de bedding en stroomde vlot door.
Terwijl ik over de rand van de reling van het bruggetje stond te genieten van al dit moois, kwam er midden in de stroom een woelrat aanzwemmen.
Hij zag mij niet of hij stoorde zich niet aan mij, wat mij de gelegenheid gaf om hem op de foto te zetten.

Zo werd dit droge uurtje aan het eind van de dag ook weer bijzonder...


Het Oude diep is hier normaal gesproken een stroompje van maximaal twee meter breed.


Het water staat dan een meter lager.


Nu staat het tot tot aan het maaiveld.


Best wel uniek...

Deze woelrat bruine rat probeerde tegen de stroom in te zwemmen.
 Dat lukte niet echt, dus zocht hij de wal maar op.


Je herkent de woelrat aan zijn stompe neus.
Hij is iets groter dan de bruine rat en veel kleiner dan de bisam- of muskusrat.
Aanvulling: de wijzen op waarneming.nl hebben gesproken: het is een bruine rat.
Ik denk dus dat de neus stomp lijkt doordat hij een beetje deze kant op kijkt.
En woelrat-oren zijn nóg kleiner.
Excuses voor de foute voorlichting...

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode