Venus, de Maan en de Zon boven het Mantingerveld.

De weersverwachting was goed: een heldere na-nacht, wat bewolking rond zonsopkomst en daarna weer helder. Temperatuur rond het vriespunt.
Dus zette ik de wekker op zes uur en bereidde ik me voor op een prachtige ochtend.

Bijna had ik me toch weer omgedraaid, vanochtend, maar gelukkig gaf ik niet aan die neiging toe. Ik kleedde me warm aan en reed (met de auto, anders had ik nóg vroeger op moeten staan) naar het Mantingerveld.

Het was adembenemend mooi! Wat heb ik genoten! Terwijl de volle Maan langzaam richting horizon gleed, zongen de zanglijsters dat het een lieve lust was.
Het was nog best donker, wat het maken van foto's lastig maakte.
Ik zag een haas scharrelen. Ik probeerde hem op de foto te zetten, maar daar had ik twee seconden belichtingstijd voor nodig. Zo lang zat de haas helaas niet stil...

In het oosten werd de lucht langzaam lichter. Richting het westen maakte ik foto's van de planeet Venus, die zo helder scheen dat hij in het water van een plas weerspiegelde.
Het is volle Venus, vandaar.

Op een gegeven moment kwam de Zon boven de horizon. Een prachtig moment. Vanuit het noordwesten naderde er een bui. Rond dezelfde tijd vlogen er honderden ganzen hoog over.
Inmiddels hoorde je niet alleen lijsters zingen, maar ook roodborsten, winterkoninkjes, geelgorzen, groenlingen, merels en heggenmussen. Wat een ochtend!

Van de 194 foto's heb ik er nog 80 over. Een selectie hiervan staan hier onder.

Venus in het midden, de Maan achter een wolk.


Hier kun je goed zien dat het volle Venus is: een mooi rond schijfje.


Als je op de foto klikt voor de vergroting,
zie je Venus in de plas weerspiegelen.


Het vriest. De heide is wit van de rijp.


Terwijl de Maan achter de bomen verdwijnt...


...wordt het in het oosten steeds lichter.


Het wordt nog steeds kouder.
Het mos krijgt ook een witte deken.


Een prachtig landschap.


180 graden. Links het oosten, waar de Zon zo opkomt,
rechts het westen, waar Venus en de Maan inmiddels onder zijn.


Hier de haas.


Een sloot? Nee hoor, een heel lange plas.


Een heidestruik. Ook berijpt.


In het noordwesten hangt een bui.


Het wazige langs de randen van het beeld is geen mist,
maar condens op de lens door de kou...

Een prachtige vlucht ganzen, op weg naar???


China?


Daar is de Zon!


De bui is inmiddels aan het uitregenen.
De regenboog is ook present.


De bui drijft verder naar het oosten en is in het tegenlicht
goed te zien.

 
Het is nu echt dag geworden...


...en de temperatuur daalt nog steeds!


De zonnestralen raken nu het land en zetten het in schitterend goud.


Deze geelgors zit lekker in het ochtendzonnetje te zingen.


Wat is dat voor een rare grijze vlek in het midden, boven de Zon?


Dat lijkt wel....


Batman!!!!

Hihi, het is de schaduw van die dikke wolk boven de Zon die op de hoge wolken erboven valt.
Maar dat had je natuurlijk zelf al bedacht ;-)


Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode