Vogels, planten en beestjes herkennen met je smartphone

Alleen al het besluiten welke gids je moet kopen is een temptatie: de ene plantengids is op kleur gesorteerd, de andere op biotoop en de derde op familie. Sommige gidsen werken met foto's en andere met tekeningen. Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen.

Als ik er vroeger echt op uit ging, had ik een vogelgids, plantengids en een insectengids bij me.
Als ik iets tegenkwam wat ik niet in de boeken kon vinden, maakte ik er een dia van, in de hoop dat ik er thuis dan nog uit zou komen.

Het herkennen van vogelgeluiden was een crime: ik had thuis LP's met vogelgeluiden. Later werden dat CD's. Ik probeerde in het veld het geluid in mijn geheugen te prenten. Als ik thuis was, zette ik de LP of CD op in de hoop dat ik op een gegeven moment het geluid herkende. Nadat je drie of vier geluiden afgespeld had, liep alles zo door elkaar dat ik de moed opgaf.

Voordat ik de dia's kon bekijken, kon het rustig drie weken duren: het rolletje moest vol zijn, je moest het wegbrengen en een week of twee later weer ophalen. Vaak bleek dan dat je nét het verkeerde gefotografeerd had, of dat het onderdeel waar het om ging niet scherp genoeg was.

Tegenwoordig gaat het heel anders:
Ik heb een smartphone met daarop een hele verzameling apps. Het blijft lastig om de juiste keuze te maken: ook apps heb je in soorten en maten. Het grote voordeel is dat je geen kilo papier meer mee hoeft te sjouwen. Daarbij beschikken veel vogelapps over geluiden, zodat je ter plekke kunt opzoeken wat je hoort.
Sommige apps hebben alle informatie op het apparaat staan. Dat handig in buitengebieden, maar soms een aanslag op de beperkte opslagcapaciteit van de smartpone.

In deze blog bespreek ik de vogelapps die ik geïnstalleerd heb, met de voor- en nadelen die ik ervaar. In volgende artikelen doe ik hetzelfde voor planten en insecten-apps.

Ik behandel de apps in alfabetische volgorde.


Collins Bird guide (€ 14,99)

Dit is de meest volledige vogelgids. Het is de digitale versie van de het boek Collins Bird Guide, je zou kunnen zeggen het standaardwerk van de Europese vogelgidsen. Het boek kost ongeveer € 20. De app kost € 15. Dat is voor een app veel geld. Maar je krijgt daarvoor wel een app die dezelfde informatie bevat als het boek, met daarbij nog de vogelgeluiden.

Het boek en de app maken gebruik van tekeningen, niet van foto's.

Nadeel: het is in het Engels. Niet helemaal, want je kunt Nederlandse vogelnamen gebruiken. De beschrijvingen zijn echter wel in het Engels, Frans, Duits, Noors of Zweeds. Misschien komt het Nederlands er nog bij.

Als je al beschikt over een basiskennis (je kunt eenden van gorzen onderscheiden en roofvogels van uilen), levert deze app een schat aan informatie.
Je kunt bijvoorbeeld vogels met elkaar vergelijken. Hieronder twee voorbeelden:






De beschrijving van een soort is erg uitgebreid. Net zo uitgebreid als in de papieren versie:



De app neemt ongeveer 400 MB geheugen in beslag. Dat is nogal wat. Houd daar rekening mee.

Birdsounds Europe (€ 4,99)

De naam zegt het al: dit zijn alleen vogelgeluiden.
Je kunt een (Nederlandse) naam intypen en dan kom je bij de geluiden. Onderin beeld vind je links naar Wikipedia, Google, Bing en Flickr voor als je meer over de vogel wilt lezen/horen. 
De app toont een foto van de vogel en je kunt hem toevoegen aan de favorietenlijst om hem snel terug te vinden.
De app heeft veel geluiden opgeslagen.

Ik gebruik hem als ik snel het geluid van een vogel wil horen.
De app gebruikt ongeveer 275 BM geheugen.






Dierenzoeker (gratis)

Deze app is ook geschikt voor kinderen. Je kunt er allerlei soorten dieren mee opzoeken (ongeveer 400) die in en rond het huis voorkomen. Hij is niet erg uitgebreid, maar wel makkelijk te bedienen en voor de beginnende natuurliefhebber is het een mooie instap.

Even snel een soort raadplegen is er niet bij: je moet met de zoekfilters werken of de eerste letter van de soortnaam opgeven.

De app is mede ontwikkeld door Naturalis en neemt ongeveer 18 BM in beslag.







ObsIdentify Vogels (gratis)

Een Nederlandstalige app van Naturalis die nog in het beta-stadium zit, maar al best goed werkt. Je maakt een foto van een vogel (met mobiel vaak wat lastig) en de app vertelt je dan wat het waarschijnlijk is.

Je kunt ook foto's gebruiken die op het apparaat staan. Je kunt wel foto's uit je Google Foto's bibliotheek selecteren, maar met het downloaden gaat het (nog) mis.

Je kunt de waarneming melden aan waarneming.nl (als je daar een account hebt).
Je kunt de foto ook opsturen met de vraag om advies over de soort.

De app probeert aan de hand van de foto die je gebruikt de vogelsoort te identificeren. Daarbij geeft hij aan hoe groot de waarschijnlijkheid is dat hij het goed heeft en hij geeft alternatieven.

Als je op de knop Wikipedia of  Waarneming.nl klikt, maakt hij verbinding met het internet en toont je de informatie die daar te vinden is.

ObsIdentify gebruikt (naast de foto's die je zelf maakt)  ongeveer 120 MB geheugen.






ObsMapp (gratis)

ObsMapp is, naar mijn weten, de meest uitgebreide natuurgids die je kunt hebben. Afhankelijk van je interesses kun je de gegevens, geluiden en plaatjes installeren van allerlei levensvormen. Als je alles hebt geïnstalleerd, gebruikt de app  ongeveer 74 MB geheugen.

De app is erg uitgebreid. Hij biedt niet de mogelijkheid om te identificeren, maar je kunt er wel heel veel informatie in vinden. Je kunt ook waarnemingen opslaan en direct of later aan Sovon of waarneming.nl doorgeven.

Voor de beginner is de app minder geschikt omdat je er niet mee kunt zoeken op kenmerken. Als naslagwerk is hij echter perfect.












Roofvogels

Deze app is niet meer in Google Play te vinden. Jammer, want hij is best goed.

Vogels van Europa (€ 0,99)

Deze app is in het Nederlands. Je kunt aan de hand van meerdere criteria een soort zoeken.
Hij is vrij uitgebreid, inclusief geluiden. Hij gebruikt 42 MB geheugen.
De app levert veel informatie en een zoeksleutel.







Wadvogels (gratis)

Dit is een app van de Vogelbescherming. Hij is prima om een soort te vinden en geeft aanvullende informatie voor vogelaars: plaatsen op de Wadden waar je vogels kunt vinden en getijdentabellen.
De app bevat niet alleen strand- en watervogels, maar ook de vogels die je op de eilanden zelf kunt vinden.
Een aanrader.








Apps die ik geprobeerd en weer verwijderd heb

Ik probeer regelmatig apps om te kijken of er wat voor mij bij zit.

Deze heb ik inmiddels weer verwijderd:

Ornidroid (gratis)

Een Open Source app met veel informatie.
Waarom heb ik hem verwijderd?
Engelstalig. Je kunt wel Nederlandse namen gebruiken.
Voegt niets toe aan apps die ik al gebruik.


Ornithopedia Europe (gratis)

Voordeel: heel veel vogels (ruim 1140).
Nadeel: Engelstalig, lastig mee te werken.



Vind je artikelen zoals deze handig of verspilde energie?
Laat het me weten!



Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode